søndag, februar 21, 2010

Me ♥ surdeigsbrød

Er det flere enn meg som elsker surdeigsbrød med knasende sprød skorpe med stor luftige huller i ?
Jeg er en av dem som syns det er besværlig å kjøpe inn 5 forskjellige melsorter  for å bake brød og er meget begeistret for det der å blande litt mel & litt vann, la det stå noen dager til det utvikler seg til en surdeig, og derefter bruke surdeigen til å bake lekre luftige brød.
Ok,nå skal det sies at jeg ikke er den store brødbaker og heller ikke surdeigsbakeren,men jeg har tatt til meg måten nå, og har satt surdeig for andre gang.
Jeg ble nemmelig inspirert av den svenske Martin Johanssons blogg og youtube video. Dette er en helt alminderlig husfar som elsker å bake surdeigsbrød og som nå har fått gitt ut en bok. Sjekk derfor Martins blogg Pain de Martin for flere tips, gode råd og massevis av bakeinspirasjon med surdeig eller se en lille video om surdeig her
Etter at jeg så bloggen hans, kjøpte jeg boken  Surdegsbrød som nesten ikke kostet noe på Adlibris, og som er fylt med helt alminderlig brød, uten at du skal ha mange spesielle ting i ditt skap.
 Herlig & Inspirerende.
Ha en fin dag alle sammen.
I dag våknet jeg av at prinsessa hadde vondt i øret,hun har heldigvis ikke lengre vondt, men det blir nok en ganske så rolig dag, med masse inne hygge.
Klem fra Katarina

4 kommentarer:

  1. Herlig med hjemmebakte brød. Jeg har ikke prøvd å bake surdeigsbrød, men jeg elsker også de luftige gode brødene.
    Håper prinsessa di blir fort frisk igjen :)

    Ha en riktig fin søndag!
    Klem

    SvarSlett
  2. yummy :-) Har jeg aldri prøvd faktisk- men det hørtes herlig enkelt ut ( jeg er en fan av enkle ting på kjøkkenet;-))

    Ha en fortsatt flott søndag :-)
    klemmer fra solfylte Wien

    SvarSlett
  3. Surdeigsbrød er kjempegodt og sunnare enn andre brød... men ein må vere svært tolmodig for å lage eigne..
    ha flott søndag vidare!!

    SvarSlett
  4. Skulle gjerne kommet og smakt på de...
    Håper det ikke blir ørebetennelse på dere.. Ha en fortsatt fin søndag:)

    Stor klem fra lofoten

    SvarSlett

K.Trzaska. Get yours at bighugelabs.com